Forma 1 / Motorsport

F1: futamgyőztes és világbajnok Lewis Hamilton!

""

 
A Mercedes brit versenyzője, Lewis Hamilton, élete harmadik világbajnoki címét ünnepelhette vasárnap délután Austinban, miután megnyerte a páratlan fordulatokat hozó 2015-ös Amerikai Nagydíjat.
 
Az újdonsült világelsőt csapattársa, az utolsó körökben hibázó és a vezetést elveszítő Nico Rosberg, valamint a ferraris Sebastian Vettel követte a dobogós helyeken egy rendkívüli izgalmakat hozó futam végén.
 
Az eddigi egész hétvégét elmosó brutális mennyiségű eső épp a verseny kezdete előtti órában állt el teljesen, az indulásnál tehát mindenki köztes esőgumikon sorakozott fel a rajtrácsra a folyamatosan száradó aszfaltcsíkon.
 
A piros lámpák kialvásánál Hamilton és Rosberg megismételték a szuzukai első körös csetepatéjukat: a brit jobban lőtt ki, és az első kanyarban – akárcsak Japánban – egyenesen kivezette a pályáról a pole-ból induló másik Ezüstnyilat. Rosberg becsületére legyen mondva, hogy a német ezúttal megpróbálkozott a befordulással, épp csak visszapattant Hamilton gumijairól. Az ismét teret veszítő versenyzőt a Red Bull pilótái, Danyiil Kvjat és Daniel Ricciardo is megelőzték. A középső traktusokban a williamses Felipe Massa számította el magát, aki kipördült az első féktávon, és magával sodorta Fernando Alonso McLarenjét is. (Mindketten folytatni tudták a küzdelmet.) A mezőny végéről induló ferrarisok mint kés a vajban törtek előre az első percekben; az 5. körben Vettel már a hatodik, Kimi Räikkönen pedig a nyolcadik helyen haladt.
 
Ekkor azonban a rajtbalesetben, valamint a későbbi torzsalkodások során pályára kerülő törmelékek miatt életbe lépett a virtuális biztonsági autós jelzés. Az újraindításnál Ricciardo járt a legrosszabbul: Rosberg éppen mellé ért a jelzés megszűnésekor, és jobban reagálva máris maga mögött hagyta a meglepett Red Bull-ost. A mercedeses következő áldozata Kvjat volt, így a 8. kör végén máris a második helyen találta magát Hamilton mögött.
 
Mindeközben folytatódott a pálya felszáradása, a brackley-iek címvédője pedig az elsők között fogyasztotta el teljesen a köztes esőgumijait. Előbb azonban még Ricciardo használta ki Kvjat egy félresikerült kísérletét a második hely visszaszerzésére, s előzte meg Rosberget, valamint az oroszt is, s csak ezután következett az ideiglenes trónfosztás, midőn Ricciardo és Rosberg is megelőzte az abroncsaival szenvedő Hamiltont.
 
Az angol pilóta a kiállások végeztével még Kvjattal szemben is pozíciót veszített, és visszaesett a 4. helyre. A száraz pályára alkalmas gumikon viszont immár a Mercedeseknél volt az előny: Rosberg megelőzte a visszalassuló Ricciardót, Hamilton pedig a 26. körre felzárkózott mögé a második helyre – igaz, ekkor már 15 másodperces hátrányban.
 
A következő váratlan esemény a sauberes Marcus Ericsson kiesése képében jelentkezett; a svéd a hátsó egyenes elején parkolta le a motorját megfőző autóját, a nehezen megközelíthető „parkolóhelye” miatt pedig beküldték a biztonsági autót – lenullázva ezzel Rosberg előnyét.
 
A Mercedesnél és a Red Bullnál úgy döntöttek, hogy kint maradnak a pályán, mögöttük viszont szinte az egész mezőny behúzott a bokszba új gumikért – élükön az eddigre egészen a negyedik helyig felkapaszkodó Vettellel.
 
A Ferrari németje ekkor már nem tervezett többet kiállni, Rosbergék pedig az újraindítás után iszkoltak kiautózni egy kerékcserényi előnyt, amikor a 36. körben a Force Indiás Nico Hülkenberg torpedózta meg Ricciardót, s kiállása előtt szórta tele ismét törmelékkel a burkolatot.
 
Az újabb virtuális biztonsági autó lehetőséget adott Rosbergéknek a kerékcserére, és a 6-os kocsi sofőrje élt is vele – Hamilton azonban nem! (A Red Bullok ekkor tűntek el végleg a süllyesztőben; az új gumikkal az utolsó helyekig estek vissza.)
 
A harmadik újraindítást követően Rosberg gyorsan letudta az abroncsaira vigyázó Vettelt, és a még használtabb gumikon evickélő Hamilton nyomába eredt. Igen ám, de hátra volt még egy „csavar”: a 43. körben, tizenhárommal a vége előtt Kvjat törte össze magát a trükkös utolsó előtti kanyar kijáratánál, Hamilton pedig fellélegezhetett: kiállhatott új gumikért, és mindenkinél újabb tappancsokon – igaz a 2. pozícióban – várhatta a végjátékot. (Vettel is kiállt, ideiglenesen feladva ezzel a bronzérmes helyezését.)
 
A mezőny a 47. körben indult ismét útjára, az utolsó tíz kör tűzijátékában azonban az élen végül semmi sem lett, hiszen Rosberg alig egy fordulóval később meglátogatta az egyik kanyar bukóterét, átengedve a vezetést (immáron véglegesen) csapattársának – aki idei tizenegyedik futamgyőzelmével három futammal a bajnokság zárása előtt bebiztosította magának az újabb világbajnoki koronát.
 
A mindenképpen rendhagyó futamhétvégét követően a jövő héten Mexikóba látogat a Forma–1 mezőnye, ahol 1992 óta az első versenyt rendezik majd meg az átépített Hermanos Rodriguez-versenypályán.
 
""
 
1. Lewis Hamilton Mercedes 1 ó 50 p 52,703 mp
2. Nico Rosberg Mercedes +2,8 mp
3. Sebastian Vettel Ferrari +3,3 mp
4. Max Verstappen Toro Rosso-Renault +22,3 mp
5. Sergio Pérez Force India-Mercedes +24,4 mp
6. Jenson Button McLaren-Honda +30,6 mp
7. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault +28,0 mp
8. Pastor Maldonado Lotus-Mercedes +32,2 mp
9. Felipe Nasr Sauber-Ferrari +40,2 mp
10. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault +53,3 mp
11. Fernando Alonso McLaren-Honda +54,8 mp
12. Alexander Rossi Manor-Marussia-Ferrari +75,2 mp
13. Danyiil Kvjat Red Bull-Renault kiesett
14. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes kiesett
15. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari kiesett
16. Kimi Räikkönen Ferrari kiesett
17. Felipe Massa Williams-Mercedes kiesett
18. Romain Grosjean Lotus-Mercedes kiesett
19. Valtteri Bottas Williams-Mercedes kiesett
20. Will Stevens Manor-Marussia-Ferrari kiesett